جستجو

قوانین انبارداری و حمل و نقل

مقررات و قوانین انبار‌داری شرکت تکسو

مجموعه تکسو در جهت ارتقای کیفیت خدمات خود و با استناد به شرایط " ایمنی، سلامت و نگه‌‌داشت محصول/کالا " فرآیند انبار‌داری و مقررات مربوط به آن را با ‌توجه به استانداردهای روز و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، به دو مرحله تقسیم می‌نماید.

برای هر چه بهینه‌تر شدن فرآیند ارائه خدمات، سیستم انبارهای تکسو مطابق با آخرین استانداردهای انبارداری و انبار‌گردانی به روز شده و حفظ و نگه‌داشت کالا در انبار تکسو با فرآیندی توسعه‌پذیر و ساختار‌یافته در تلاش است تا با نیاز‌سنجی به موقع در ارائه خدمات، کارآ‌تر واقع شود.

انبار‌داری در مرحله اول مطابق با شرایط سلامت و حفظ ارزش مادی و معنوی کالا بوده و با بهره‌گیری از تکنیک‌های انبارداری، توزیع و بسته‌بندی، کالا برای مرحله تحویل حضوری / ارسال آماده می‌شود.

از زمان ثبت سفارش نهایی محصول توسط مشتریان، مرحله دوم (ارسال/ تحویل حضوری) محصولات در تکسو به جریان افتاده و فرآیند گردآوری و بسته بندی نهایی را طی می‌کند.

این مرحله با شرایط و مقررات کاربر‌ محور و در جهت ارائه خدمات بهینه‌تر به شرح زیر اجرا و انجام می‌شود.

تمامی کالاهای ارسالی تکسو دارای بسته‌بندی اختصاصی محصول هستند؛ اما برای ارسال بهینه و سالم محصولات قبل از ارسال کالا محصولات به‌صورت بسته‌بندی یکپارچه و برابر با فاکتور ثبت سفارش تفکیک و بازبینی شده و به سیستم ارسال تحویل داده می شوند.

• تمامی کالاهایی که به صورت پیش‌فرض دارای بسته‌بندی هستند نیاز به بسته‌بندی مجدد دارند، مگر در مواردی که استثناء تلقی می‌شوند.

• سفارشات کالایی بزرگ که نباید در یک بسته‌بندی واحد قرار بگیرند؛ با توجه به اندازه، وزن، شرایط جابه‌جایی و شکل بسته‌بندی بر اساس "استاندارد سهولت و سلامت" با دستورالعمل جاری تکسو اجرا خواهد شد.

• کلیه مرسولات سفارش شده با بسته بندی مناسب و مقاوم طبق مقررات رایج تحویل کالا با توجه به شرایط عمومی مقاصد رهسپاری و نوع سرویس توسط وسائط نقلیه پستی، خطوط ریلی، کشتی و هواپیما آماده تحویل و یا ارسال می شوند.

سیستم تحویل کالای تکسو

فرآیند انبار‌داری با شاخص‌های کاربر محور، از رسالت‌های تکسو است و برای توسعه این مهم، فرآیند ارسال با‌ توجه به‌گستردگی مخاطبان به صورت انتخابی تعریف شده‌است.

 

الف- تحویل حضوری از طریق سیستم تحویل کالای آنی تکسو (ست‌کات) + لیست ست‌کات‌های فعال با آدرس

ب- ارسال مرسوله پستی از طریق پست رسمی جمهوری اسلامی ایران + کد پیگیری ارسال مرسوله

 

راهنمای ثبت سفارش

1- ثبت سفارش نهایی معیار تحویل کالا و یا ارسال آن برای کاربران و مشتریان تکسو است. در موارد خاص مانند عدم دریافت کالای حضوری، عدم دریافت در زمان مقرر کالا، عدم درج صحیح آدرس پستی، عدم حضور در زمان تحویل کالا و غیره که با عدم ارسال کالا در ثبت سفارش مواجه باشیم، از تاریخ ثبت سفارش براساس تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، انبار‌داری مرسوله برای کاربران تا دو ماه بصورت کاملا رایگان در نظر گرفته شده‌است. بدان معنا که با بررسی کارشناسان تکسو، در صورت ناموفق بودن دریافت از سوی مشتریان و یا عدم ارسال سفارش ثبت شده تا دو ماه هیچ گونه هزینه انبار‌داری برای محصول در نظر گرفته نمی‌شود و بسته مد ‌نظر بصورت بسته‌بندی آماده دریافت حضوری/ ارسال در انتظار تحویل مجدد خواهد بود. در موارد پستی، هزینه ارسال مجدد بسته از تعهدات گیرنده خواهد بود.

2- با استناد به رعایت استانداردهای نگه‌داشت و انبار‌داری کالا، اگر تحویل کالایی بیش از دو ماه زمان برده‌ باشد، بر اساس ورود به هر ماه جدید؛ 25 % ارزش سبد سفارش بعنوان هزینه انبارداری محاسبه خواهد شد. بدیهی است با اتمام ماه ششم از زمان ثبت سفارش نهایی، سبد سفارش بر اساس هزینه های انبار داری مرسوله مستهلک خواهد شد.

3- هزینه انبار داری برای سبد سفارش دریافت نشده: ورود به ماه جدید در منزله یک ماه کامل خواهد بود و هزینه انبارداری بصورت ماهانه از ارزش کالا کسر خواهد شد. برآورد روزانه در این محاسبه انجام نمی‌گیرد.

4- با گذشت 185 روز تقویمی (شش ماه و یک روز) از تأیید نهایی ثبت سفارش، فاکتور کالا وضعیت مختومه را خواهد داشت.

5- تحویل و یا ارسال بسته ثبت سفارش نهایی شده در موعد ذکر گردیده، تعهد تکسو برای مشتریان و کاربران خود است. در صورت عدم پیگیری از سوی مشتریان، مسئولیت بر عهده شخص حقیقی و یا حقوقی مندرج در فاکتور بعنوان سفارش دهنده است.

6- شما می‌توانید با انتخاب شیوه ارسال مناسب، گزینه‌ای که سهولت بیشتری را برای شما ایجاد می‌کند انتخاب نمایید. در تکسو تحویل حضوری، آنی کالا و یا ارسال آنی سبد سفارش از طریق پست ایجاد و پشتیبانی شده است.

7- هزینه ارسال مرسوله بعنوان یک مزیت رقابتی بسیار ویژه برای کاربران و مشتریان تکسو بصورت رایگان در نظر گرفته می‌شود. با توجه به تقبل تمام هزینه ارسال داخل کشوری، در صورت عدم دریافت کالا از سوی کاربر و بازگشت کالای ارسالی، هزینه ارسال مجدد بر عهده کاربر و مشتری خواهد بود.

8- مکان تحویل کالا با انتخاب و تایید نهایی کاربران همراه است. شما می‌توانید تا قبل از ثبت سفارش نهایی از قسمت ارسال نسبت به انتخاب آدرس دقیق ارسالی به ‌همراه کد پستی مشترک اقدام و یا آن را ویرایش نمایید.

 9- در صورت انتخاب از طریق شیوه ارسال مرسوله پستی، می‌توانید از طریق وب‌سایت و سامانه رهگیری ارسال مرسولات پست رسمی جمهوری اسلامی ایران هرگونه تغییر وضعیت و مرحله ارسال کالا تا رسیدن به مقصد را مشاهده و گزارش‌گیری نمایید.

10- به همراه داشتن شماره سازمانی / مدرک شناسایی معتبر، شماره فاکتور و شماره ثبت سفارش در تحویل‌های حضوری الزامی است.

11- در صورت ثبت سفارش اشتباه و یا وارد کردن آدرس اشتباه برای ارسال مرسوله در روش پستی ، یک ساعت فرصت پیگیری تلفنی و تصحیح برای کاربر محفوظ خواهد بود. با تمام شدن مدت زمان تصحیح در ‌صورت عدم همکاری یا پیگیری مشترک، هزینه ارسال مجدد در موارد ارسال پستی به صورت کامل بر عهده مشترک خواهد بود. در موارد ثبت سفارش در خارج از ساعات اداری ( 9 الی 17)، مهلت ارسال درخواست رسیدگی تا ساعت 9:15 صبح روز بعد اعتبار خواهد داشت.

12- کالاهای مرجوعی

 در صورتیکه کالا به دلایل زیر دچار ایراد شده باشد مرجوع خواهد شد، مواردی به غیر از لیست حاضر در طبقه‌بندی مرجوع کالا نخواهد بود:

  • مشکلات فنی / معیوب بودن کالا
  • مغایرت محتوای مرسوله با لیست ثبت سفارش نهایی شده
  • مغایرت لیبل ارسال یا محصول
  • کالای استفاده شده
  • کالای غیر استاندارد
  • آسیب فیزیکی کالا با بسته‌بندی سالم همراه با مستندات تصویری باز شدن بسته‌بندی در لحظه تحویل

اطلاعات تحویل حضوری و ارسال مرسولات پستی

 

طبق استانداردهای آدرس‌نویسی، آدرس صحیح عبارت است از :

 نام استان و شهر مربوطه،  محله، خیابان، خیابان و یا معبر (کوچه) منشعب از خیابان، پلاک شهرداری، طبقه و واحد

 نام و نام‌خانوادگی فرستنده و گیرنده،  شماره کد پستی،  شماره تماس ضروری جهت اطلاع‌رسانی سریع

 در درج آدرس ارسال لطفا دقت لازم را مبذول دارید. انتخاب و ثبت آدرس دقیق از مبانی ثبت سفارش از سوی کاربر و در محدوده تعهدات مشتریان است.

بیمه مرسولات ارسال از طریق پست جمهوری اسلامی ایران

کلیه مرسولات پستی بیمه عمومی بوده و با اظهار نظر فرستنده و پرداخت وجه بیمه اضافی تا مبلغ ارزش محوله (اظهار فرستنده) بیمه هستند و در زمان مفقود شدن یا هرگونه صدمه به مرسوله در بخش اول کرایه پستی و ارزش مرسوله (بیمه عمومی) تا سقف مبلغ 6.000.000 ریال و در بخش دوم (بیمه اظهار شده)، ارزش مرسوله با ارائه فاکتور و عرف بازار، خسارت پرداخت می‌شود.

 

در ادامه در زمینه خدمات پستی خارج از کشور جمهوری اسلامی ایران به‌ تفکیک دو شیوه هوایی و زمینی بعد از انتخاب این گزینه و پیگیری، هزینه پستی اعلام خواهد شد و مرسوله بعد از هماهنگی با سفارش دهنده ارسال خواهد شد.

برای مشاهده آخرین تغییرات و اطلاعات مرتبط با ارسال خارج از کشور می توانید تعرفه های پست جمهوری اسلامی ایران را از اینجا مطالعه فرمایید

 پرسش و پاسخ  ارسال مرسولات پستی با توجه به قوانین و مقررات

برای استفاده از خدمات رهگیری مرسولات ثبتی شرکت ملی پست، فرستنده یا گیرنده باید قبض رسید یا شماره بارکد مرسوله را در اختیار داشته‌ باشد. پس از آن به نشانی newtracking.post.ir مراجعه و با ورود شماره بارکد مرسوله در باکس مربوطه سرنوشت مرسولات را در تمام مراحل قبول، رهسپاری و توزیع رهگیری کند.

در ادامه همچنین برخی دیگر از پرسش‌های احتمالی کاربران و مشتریان تکسو در استفاده از خدمات شرکت ملی پست که سایت این شرکت پاسخ داده ‌است، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 

 1. علت برگشت مرسولات چیست؟

مرسولات پستی که به عللی از جمله نقص نشانی گیرنده، عدم مراجعه گیرنده برای دریافت مرسوله ثبتی، نقل ‌مکان گیرنده محترم، شناخته نشدن گیرنده در نشانی مندرج روی مرسوله، فوت گیرنده و ... توزیع نمی‌شوند، بعد از تایید به فرستنده مرسوله بازگردانده می‌شوند.

 

2. مهلت نگهداری مرسولات پستی چقدر است؟

مرسولات به فراخور نوع سرویس، مدت زمان مشخصی (به عنوان مثال مرسوله پیشتاز تا 5 روز پس از دو بار مراجعه پستچی به نشانی گیرنده محترم در باجه نگهداری می‌شود.) جهت تحویل به گیرنده در محل اداره پست (باجه معطله) نگهداری می‌شوند که مشتری می‌تواند به استناد نشانی مندرج روی اطلاعیه ورود، به اداره پست مراجعه کرده و نسبت به دریافت مرسوله ثبتی خود اقدام نماید.

  

3. آیا گیرنده می‌تواند شماره تلفن پستچی محل اقامت خود را داشته‌ باشد؟

گیرنده مرسوله می‌تواند با تماس با اداره پست محل اقامت خود نسبت به دریافت شماره تلفن همراه پستچی اقدام نماید.

 

4. در صورتی که گیرنده حضور نداشته باشد، سرنوشت مرسوله چه می‌شود؟

برای تحویل مرسولات ثبتی، پستچی به نشانی گیرنده مراجعه می‌کند؛ چنانچه گیرنده به هر علتی در نشانی مندرج روی مرسوله حضور نداشته ‌باشد؛ پستچی اقدام به صدور اطلاعیه ورود کرده و به اطلاع گیرنده هم می‌رساند در روز و ساعت مشخصی مجدداً جهت تحویل مرسوله اقدام کند در صورتیکه در مراجعه بعدی هم تحویل مرسوله انجام نشود پستچی اقدام به صدور برگ اطلاعیه مجدد کرده و از گیرنده تقاضا می‌شود تا به نشانی مشخص شده اداره پست مراجعه و نسبت به دریافت مرسوله خود اقدام کند. این اطلاعیه ورود در صندوق پستی مکان مورد نظر و یا هر محل دیگر در‌دسترس گیرنده قرار داده می‌شود.