جستجو
بازگشت به لیست مطالب

اثر تغذیه سالم بر سلامت جسم و روان

اثر تغذیه سالم بر سلامت جسم و روان

تاثیر تغذیه سالم و مناسب در سلامت انسان

 

داشتن یک برنامه غذایی مناسب همیشه و در همه حال می‌تواند در بروز بسیار از بیماری از شما محافظت کند. هرکدام از اندام‌هایمان نیاز به تغذیه سالم و درست دارد تا به فعالیت خود ادامه دهد و سلامت ما را تضمین کند. هیچ ثروتی بالاتر از سلامتی نیست؛ جمله‌ای که از کودکی بسیار شنیده‌ایم. اما به‌نظر می‌رسد که امروزه بسیاری از ما فراموش کرده‌ایم که ثروت واقعی چیست! زندگی پرمشغله و ماشینی امروز، عادت‌های غذایی ما را بسیار تحت تاثیر سو قرار داده است. فراموش کرده‌ایم که تغذیه سالم چه چیزی بوده است و چه موضوع حایز اهمیتی است. داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای ما مفید است. شاید در سن جوانی از آن غافل شویم اما بی‌شک تاثیر آن را در بلند مدت خواهیم دید.

اثر تغذیه سالم بر سلامت جسم و روان

تغذیه سالم مزایای بلندمدت بسیاری دارد. مغز، قلب، استخوان‌ها، ذهن و تمام سیستم‌های بدن تنها در بدن سالم می‌توانند به‌خوبی کار کنند. مواد غذایی که برای رشد و ترمیم نیاز داریم، کمک می‌کنند که قوی و سالم بمانیم که خطر ابتلا به بیماری‎‌ را کاهش می‌دهد. برای رسیدن به جسم سالم و آرام، نیاز به روانی سالم است. از سویی دیگر روان سالم بدون جسم سالم میسر نیست. جسم هم بدون تغذیه نمی‌تواند سالم باشد؛ چرا که سلامت جسمی و روانی انسان به میزان قابل توجهی به نوع تغذیه، کیفیت مواد غذایی و ویتامین‌ها مرتبط است.

تاثیر مصرف غذاهای سالم در دنیای مدرن

در گذشته با این‌که امکانات رفاهی و درمانی همانند امروز نبود، اما مردم طول عمر بیشتری داشتند. فرق ما با آن‌ها سبک زندگیمان است. امروزه بسیاری از غذاهای مفید جایشان را به موادی خوشمزه اما بی‌خاصیت داده‌اند. جالب است که علم مدرن شروع به یافتن شواهدی در حمایت از برخی از کاربردهای سنتی دمنوش‌ها، چای، ادویه، قهوه و ... کرده است. بیایید در ادامه با خواص و تاثیر خوردن مستمر این خوراکی‌ها در زندگیمان آشنا شویم.

فواید دمنوش‌ها

دمنوش‌ها تنوع زیادی از نظر خواص، عطر و طعم دارند. شواهد اولیه نشان می‌دهد که دمنوش‌ها طیف وسیعی از مزایای سلامتی را ارایه می‌دهند.بسیاری از متخصصان و درمانگران طب سنتی ایران نوشیدن دمنوش یا چای‌های گیاهی را بهترین و ساده‌ترین راه برای تسکین دردهای عمومی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها می‌دانند. برای مثال دمنوش بهارنارنج یکی از پرطرفدارترین دمنوش‌ها برای درمان افسردگی و تسکین اعصاب است. دمنوش اسطوخودوس تنش‌های فكری افراد را از مغز پاك می‌كند. دمنوش گیاهی بیدمشک یک چای ضدعفونی کننده و ضدباکتری است و هزاران مثال دیگر که اگر در سبد محصولی ما باشند و روزانه مصرف شوند، خیلی بعید است دیگر نیازی به دکتر رفتن داشته باشیم.

فواید قهوه

مطالعات جدید نشان داده حتی معتادان به قهوه نیز، به احتمال زیاد دیرتر از افرادی می‌میرند که اصلا قهوه نمی‌نوشند! کافئین موجود در دانه‌های قهوه، چای و کاکائو پس از مصرف، به‌سرعت وارد جریان خون می‌شود و با فعال‌تر کردن سیستم مرکزی اعصاب، موجب افزایش هوشیاری به مدت حدود ۱۵دقیقه می‌شود. این تاثیر در برخی موارد حتی تا ششساعت می‌تواند، ادامه داشته باشد. قهوه بدون کافئین حدود 12 میلی‌گرم کافئین دارد. بعضی از آثار نوشیدن قهوه حتی در قهوه بدون کافئین هم مشاهده شده چرا که برخی از فواید قهوه متاثر از آنتی اکسیدان موجود در این محصول است.اگر مصرف‌کننده نرمال قهوه بوده‌اید، از مزایای سلامتی آن بهره‌مند هستید. قهوه چیزی بیش از یک نوشیدنی سیاه رنگ است. برای مثال نوشیدن قهوه، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را بسیار کم می‌کند. بیماری آلزایمر دلیل عمده‌ زوال عقل است. نوشیدن قهوه خطر ابتلا به افسردگی و خودکشی را پایین می‌آورد و ...

فواید ادویه‌ها

ادویه‌ها تنوع و فواید زیادی دارند. مصرف ادویه باعث کاهش سدیم مصرفی هنگام طبخ می‌شود؛ تنها هدف از مصرف ادویه طعم‌دار کردن غذا نیست بلکه کاهش مصرف نمک است. با اضافه کردن ادویه روزانه می‌توانید حافظ سلامتی هم باشید. ادویه‌ها چیزی بین غذا و مواد غذایی هستند و در هر دو دسته جای می‌گیرند و خواص بسیار جالبی دارند که می‌تواند در درمان و پیشگیری از برخی بیماری‌ها موثر باشد. ادویه‌ها و گیاهان معطر علاوه بر این‌که مقدار مناسبی ویتامین، املاح و فیبر به غذا اضافه می‌کنند، حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که عوامل تخریب کننده سلول‌، یعنی رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند.کورکومین موجود در زردچوبه مخصوصا نقش محافظت کننده نورونی دارد و در کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر یا پارکینسون موثر است.فیتوکمیکال‌ها در برخی ادویه‌ها و چاشنی‌ها مثل زنجبیل، زردچوبه، رزماری و سیر موجود است و اثر آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی بر مغز می‌گذارد.

خواص کلی چای

چای سیاه پر استفاده‌ترین چای در دنیا است. آیا می‌دانید همین چای سیاهی که هر روز دم می‌کنید و نوش جان می‌کنید، فوایدی بسیار زیادی دارد! برگ چای کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم، ویتامین، کلروفیل، تانن، کافئین و ... دارد. طی مطالعات دانشمندان ثابت شده که چای سیاه، کورتیزول را بعد از رویدادهای استرس‌زا کاهش می‌دهد. افراد بزرگسالی که از سلامت جسمی برخوردار هستند، چای گزینه‌ سالمی محسوب می‌شود. کسانی که به‌طور مرتب چای سبز می‌نوشند سالم‌تر از کسانی هستند که این عادت را ندارند. چای نوشیدنی بسیار سالمی است و تنها در صورت زیاده روی در مصرف آن است که مضرات دارد.

سخن آخر

بسیاری از بیماری‌ها از نوع تغذیه اشتباه ما نشات می‌گیرند. در عین حال درمان بسیاری از بیماری‌ها هم در غذا است. با تغذیه سالم می‌توان از بروز بیماری پیشگیری و حتی بعضی موارد را درمان کنیم؛ تا از عوارض درمان‌های شیمیایی در امان باشیم! آن‌چه می‌خوریم، وجودمان را تشکیل می‌دهد. حال می‌توانیم خانه‌ای سالم برای روحمان بسازیم، یا با تغذیه نادرست سلامت روح و جسممان را به‌خطر بیاندازیم.

نظرات
نظر خود را وارد نمایید.