برای یافتن مولفه های موثر بر پذیرش دولت الکترونیک مقالات شما

نقش متغیر های اثر گذار امنیت داده ها در سازمان بر پذیرش دولت الکترونیک ( مطالعه موردی شهرداری تهران )
نویسندگان : ناصر آزاد، ندا عباسی ، سید فواد ظریفی
واژگان کلیدی : امنیت داده ، سازمان ، دولت الکترونیک

1. چکیده : امروزه عوامل مختلفي دولت‌ها را وادار به تجربه شكل جدیدی از اداره جامعه می کنند.انتظارات افراد در مورد خدمات و محصولات و نيز نحوه و كيفيت ارائه آن به طور روزافزون در حال تغيير است و سازمان ها نيز بايد پاسخگوی اين نيازها و انتظارات باشد.

آنان خواهان اين هستند كه ساعات كار موسسات افزايش يابد و هر زمان كه خواستند بتوانند كارهاي خود را انجام دهند، بدون صرف زمان و هزینه بالا، و با ضریب امنیتی مناسب ، خدمات و محصولات بهینه دریافت نمایند. پاسخگو‌ترين شكل دولت براي اين انتظارات در حال حاضر دولت الكترونيك است.

در این مقاله سعی شده با استخراج متغیرهای موثر در این راهبرد، مدلی موثر جهت تصمیم گیری مدیران این بخش ارایه شود . در این مقاله با تمرکز بر اطلاعات وداده های گرد آوری شده از سازمانها برای یافتن مولفه های موثر بر پذیرش دولت الکترونیک ،از روش تحلیل عاملی استفاده شده است .از این رو از مجموع 29 متغیرکه از طریق بررسی ادبیات و مصاحبه اکتشافی بدست آمده است 6 مولفه شامل راهبرد امکان سنجی ، یادگیری سازمانی ، راهبرد مدیران ، مدیریت منابع سازمانی ، رویکرد فرایندی ، عامل مقبولیت شناسایی شده است .

مقدمه : یکی از الزامات اساسی برای ورود دولت به عصر دیجیتال آن است که فناوری ارتباطی و اطلاعاتی جدید جانشین جریان مکاتبات بین هرم دولت و مشتریان خدمات دولتی شود.

همکاری گسترده بین دولت و مشتریان نه تنها مساله ای مربوط به مراودات الکترونیکی می باشد بلکه مقوله ای است که هدف آن بالا بردن کیفیت و قابل اعتماد بودن خدمات است . دولت الكترونيك براي كيفيت خدمات رساني به شهروندان، فرصت‌هاي زيادي را ايجاد مي‌كند.( Shin-Yuan Hung and et al 2012) شهروندان قادرند به جاي چند روز يا چند هفته ظرف چند دقيقه يا چند ساعت، اطلاعات یا خدمات مورد نظر خود را دریافت کنند.

يكي از مهم‌ترين فرصت‌هايي را كه فناوري‌هاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي پيش روي ما قرار مي‌دهند، امكان استفاده از اين فناوري براي مهندسي مجدد معماري دولت وقابل دسترس تر،کارآمدتر وپاسخگو ترساختن آن است.استفاده از اين نوآوري‌ها در فرآيند اداره امور جامعه،موجب پديدار شدن واقعيتي به نام دولت الکترونیک شده است. (GHASEMZADEH and et al 2002) نتايج موردانتظار از چنين فرايندي، كاهش فساد اداري و شفافيت بيشتر امور، بالارفتن ميزان مسئوليت، دائمي شدن بهبود روندها و فرايندها، راحتي بيشترمشتریان و كاهش هزينه خدمات است. ( Shin-Yuan Hung and et al 2012)


ادبیات تحقیق: سازمانها نیاز به بهبود مهارت کارکنان خویش ودانش آنها در زمینه ی استفاده و بهره برداری از فن آوری جدید دارند. در این زمینه لازم است به تمام کارکنان در تمامی سطوح به طور مستمر آموزش داده شود.هنگامی که آموزش و یادگیری در یک سازمان به صورت فرهنگ در آید این روند باعث بهبود وضعیت سازمان می شود و در نتیجه مسیر پیشرفت به سرعت طی خواهد شد و سازمان به یک سازمان یادگیرنده تبدیل میشود.

سازمان يادگيرنده سازماني است كه در آن يادگيري، نياز هميشگي كليه كاركنان تلقي مي شود.در یک دولت الکترونیک که همواره تغییرات تکنولوژی و فن آوری آن مد نظر است .بوجود آمدن یک سازمان یادگیرنده بسیار مفید و همسو با خواستهای سازمان و حتی مشتریان که بعد مهمی از دولت الکترونیک را در بر می گیرند می باشند. (Marianthi and et al 2009) یکی از اصلی ترین متغیرها که دولت الکترونیک کاملا به ان وابسته است نظارت و حمایت مدیران ارشد است.

این موضوع بسیار مهم است که مدیران ارشد درتمامی مراحل طراحی و توسعه واستفاده از سیستم ها ، حامی طرح بوده و بر آن نظارت کنند. این نظارت برروی مسئو لیت ها و منابع و تقسیم هر یک از آنها باعث کاهش تعارضات درون سازمانی می شود. که با کاهش تعارضات درونی، اعتماد جامعه نیز به روند فعالیت سازمانهای مجازی و الکترونیکی بیشترمی شود. (2010 Antonio Cordella and et al ) البته واضح است که این امر ممکن است با تغییرات گسترده ای همراه باشد زیرا در کل الکترونیکی کردن یک سازمان نیاز به توجه به زیرساختها وتآمین منابع اقتصادی و حتی انسانی دارد و در راستای این موارد سیر یک مسیر در یک سازمان برای رسیدن به سازمانی الکترونیک ممکن است سازمان را دستخوش تغییرات زیادی کند ودر نهایت مدیریت به مهندسی مجدد روی آورد. مهندسی مجدد پاسخگوی نیازهای یک سازمان برای اصلاحات و رسیدن به یک راه کار آمدتر و منطقی از فعایت هاست.

( Ahmad A. Kardan and et al 2011) با استفاده از دولت الکترونیک دولت و بخش عمومی می توانند ازبسیاری موارد مانند کاهش زمان و هزینه، و همچنین افزایش بهره وری و اثربخشی خدمات عمومی سود بگیرد. با توجه به اینکه دولت الکترونیکی نوآوری های مبتنی بر اینترنت را شامل می شود و بهبود خدمات دولتی و دسترسی شهروندان به اطلاعات و در نهایت مشارکت عادلانه در دولت را بوجود می آورد ، این مهم جز با نوسازی شبکه اینترنت و بالا بردن امنیت اطلاعات و درنهایت پذیرش فرهنگ عمومی اینترنت بوجود نمی آید .(2012 Tomasz Janowski and et al ) درک ضرورت استفاده از این سیستم ها و درک مشتریان از سودمند بودن و اقتصادی بودن این فرایند بسیار لازم است.

دولت الکترونیک ، هزینه ی تعاملات میان مردم و حکومت ونیز میان سطوح مختلف حکومتی را کاهش می دهد .متغیرهایی همچون سهولت استفاده و دسترسی به اینترنت و کامپیوتر و نرم افزار های موبایل و حتی در برخی موارد سطح سواد جامعه می تواند جامعه را با جهت پذیرش یک دولت الکترونیک همسو سازد. در نتیجه با ظهور فناوريهاي اطلاعاتی و ارتباطي، مراكز خدمات رساني به مشتريان نزديكتر مي شوند و افراد مي توانند حتي ازطريق رايانه هاي شخصي، خدمات خود را دريافت كنند.

(Shin-Yuan Hung and et al 2012) بنابراین با پیشرفت ابزارهای الکترونیکی پر واضح است که یک روش داده کاوی نوین در دولت الکترونیک به پیشرفت فرایند پردازش و بهره برداری اطلاعاتی بسیار کمک می کند و در نتیجه اعتماد مشتریان را افزایش می دهد .البته افزایش اعتماد همراه با رازداری اطلاعات آنها و عدم دسترسی افراد غیرمرتبط موجب پذیرش و استقبال عموم جامعه از این سیستمها می شوند. ( Zissis, D and et al 2011 ) دولت ها باید به عنوان یک مجموعه ، قادر باشند اطلاعات دیجیتالی را به خوبی دریافت کنند و زمینه های فنی لازم را برای ارتباطات واحدهای مختلف کشوری با همدیگر ، و همکاری بخش خصوصی و دولتی فراهم سازند . مشکل دیگری که وجود دارد ، فرهنگ و ذهنیت مردم است . تغییر ذهنیت و فرهنگ سنتی در مورد استفاده از خدمات ، هزینه زیادی خواهد داشت . فراهم کردن فضای مناسب ، دورنگه داشتن آن از استفاده های نامناسب ، و فقدان تخصص لازم در انجام تغییرات سریع در فناوری اطلاعات از مشکلات دیگر به حساب می آید.

(2010 Antonio Cordella and et al ) باید توجه داشت ایجاد یک دولت الکترونیک می تواند مزایای زیادی را مانند حقوق شهروندی بهتر و سهولت در استفاده از خدمات دولتی و کاهش هزینه ها ،عاید شهروندان ( که همان مشتریان هستند) کند وازاین روایجاد یک تعامل دو طرفه برای شهروندان وسازمان بسیار لازم و ضروری به نظر می رسد.(2011 Niehaves and et al )یکی از موضوعات اساسی در پیاده کردن یک دولت الکترونیک, اثبات برتری های فن آوری اطلاعات وارتباطات از طریق ارائه نمونه کارهای موفق ، محکم و اساسی است به طریقی که تمامی شهروندان بتوانند با دلگرمی همکاری کرده و مهمتر از همه خود را درگیر کنند.( Ahmad A. Kardan and et al 2011) پس از آنجا که مشتريان به تسهيلات، دردسترس بودن و قابليت اعتماد خدماتي كــه بخش خصوصي براي آنها ارائه مي كند، عادت كرده اند. آنها از دولت نيز يك چنين انتظاراتي دارند.

يكي از چالشهايي كه بخش دولت با آن روبرو است اين است كه آنها علاوه بر اينكه يك سري كارهاي منحصر به فرد خويش را انجام مي دهند، برخي كارهاي تجاري عمومي را نيز كه مرتبط با بخش خصوصي است، انجام مي دهند.

در نتيجه دولتها مسئوليت بيشتري در قبال ارائه خدمات سريع با هزينه كم دارند.که دولت الکترونیک می تواند سازمانهای بزرگ را در ارایه خدمات بهتر به جامعه کمک نماید.(2009 Dawes and et al ) بنابراین یک دولت الکترونیک همواره با ارزیابی عملکرد خود و سعی در اصلاح معایب و با ایجاد شبکه های پشتیبانی عملیاتی ، بروز رسانی سیستم ها و سهولت استفاده از روش ها ، باعث ایجاد اعتماد مشتریان به سازمان و درنتیجه درک سود مندی این سیستم ها و گرایش به تعامل بیشتر سازمان با جامعه می شود.( Zissis, D and et al 2011 )

در جدول زیر متغیرهای استخراجی از ادبیات مقالات مرتبط در این زمینه آورده شده است:

 روش مطالعه:
هدف این مقاله بررسی نقش امنیت داده ها در سازمان بر پذیرش دولت الکترونیک می باشد ، که تحقیقی از نوع پیمایشی توصیفی است. روش مطالعاتی این مقاله با طراحی پرسشنامه برای شهرداری تهران - ایران انجام شده است ،که شامل 185 پرسشنامه بر مبنای طیف لیکرت می باشد. حجم نمونه برابر 185 که در جمعیت نظر سنجی که شامل شهرداری تهران بوده اند توزیع شد . دراین مقاله از تحلیل عاملی برای مطالعه داده ها استفاده شده است . آلفا کرنباخ محاسبه شده برای این مقاله .85%می باشد که پایایی مناسبی برای پرسشنامه تحقیق به حساب می آید .

از آن جا که تحلیل عاملی به ضریب SKEWNESS (چولگی) حساس می باشد سوالات 1،3،8،10،13،16،17 از پرسشامه حذف گردید. از 29 متغیر مورد بررسی 6عامل مورد شناسایی قرار گرفت.ضمنا از نظر روایی محتوایی متغیر ها پس از تائید خبرگان در قالب پرسشنامه به صورت تصادفی در بین افراد نمونه توزیع گردید . پس از جمع آوری و انجام آزمون بارتلت ، روایی آن .76 گردید که روایی مناسبی برای تحقیق به حساب می آید.

 

 

 

 

 

 

4.روش تحلیل عاملی اکتشافی : در این مقاله 6 عامل با عناوین راهبرد امکان سنجی ، یادگیری سازمانی ، راهبرد مدیران ، مدیریت منابع سازمانی ، رویکرد فرایندی ، عامل مقبولیت مورد بررسی قرار گرفته است . 4.1- عامل مقبولیت عامل مقبولیت شامل 5 متغیر شامل اعتماد شهروندان به استفاده از خدمات دولت الکترونیک، سهولت استفاده از سیستم ها برای مشتریان، سودمندی درک شده از سوی عموم ، محبوبیت نرم افزار های ارتباطی تلفن همراه برای عموم، فرهنگ عمومی پذیرش سیستم های نوین الکترونیکی می باشد جدول 1 جزئیات تحلیل عاملی برای عامل مقبولیت را نشان می دهد . آلفای کرنباخ محاسبه شده این عامل 0.76می باشد . جدول 1 تحلیل عاملی برای عامل مقبولیت

4.2 – رویکرد فرایندی رویکرد فرایندی شامل 4 متغیر استاندارد سازی روشهای ارایه خدمات، مهندسی مجدد روشها، بروزکردن سیستم ها، چرخه حيات سيستمهامی باشد جدول 2 جزئیات تحلیل عاملی برای رویکرد فرایندی نشان می دهد . آلفای کرنباخ محاسبه شده این عامل 0.65می باشد .
جدول 2 تحلیل عاملی برای رویکرد فرایندی

4.3 - مدیریت منابع سازمانی راهبرد مدیریت منابع سازمانی شامل 4 متغیر استقرار سیستم های پشتیبانی عملیاتی ، توسعه منابع انسانی، توسعه منابع اقتصادی سازمان ها، تقسیم منابع سازمانی می باشد جدول 3 جزئیات تحلیل عاملی برای مدیریت منابع سازمانی را نشان می دهد . آلفای کرنباخ محاسبه شده این عامل .786 می باشد .
جدول 3 تحلیل عاملی برای مدیریت منابع سازمانی

4.4 – راهبرد مدیران راهبرد مدیران شامل 3 متغیرشامل حمایت مدیران ارشد ، نظارت کافی مدیران ارشد ، ارزیابی یکپارچه عملکرد سازمانی می باشد جدول4 جزئیات تحلیل عاملی برای راهبرد مدیران رانشان میدهد . آلفای کرنباخ محاسبه شده این عامل 0.547 می باشد .
جدول 4 تحلیل عاملی برای راهبرد مدیران

4.5 – یادگیری سازمانی راهبرد یادگیری سازمانی شامل 4 متغیر شرح وظایف هر فرد ، سهولت استفاده از سیستم ها برای کارمندان ، آموزش کارکنان ، ایجاد سازمان یاد گیرنده می باشد جدول5 جزئیات تحلیل عاملی برای یادگیری سازمانی رانشان میدهد . آلفای کرنباخ محاسبه شده این عامل 0.64 می باشد .
جدول 5 تحلیل عاملی برای یادگیری سازمانی

 

4.6 – امکان سنجی راهبرد امکان سنجی شامل 2 متغیر گسترش پهنای باند ، قوانین وضع شده در زمینه اینترنت می باشد جدول6 جزئیات تحلیل عاملی برای امکان سنجی رانشان میدهد . آلفای کرنباخ محاسبه شده این عامل 0.670 می باشد
جدول 6 تحلیل عاملی برای امکان سنجی

5.نتیجه گیری:

در این مقاله از روش تحلیل عاملی برای بررسی امنیت داده ها در سازمان بر پذیرش دولت الکترونیک استفاده شده است.در مقاله پیش رو 185 نفر از پرسنل شهرداری تهران واقع در تهران – ایران پرسشنامه به طور تصادفی مورد سوال قرار گرفت.پس از بازنگری 29 متغیر گرد آوری شده با تو جه به خروجی skeness تعداد 22 متغیر برای تعیین مولفه ها از طریق نرم افزارspssمورد تایید قرار گرفت وپس از نامگذاری شامل راهبرد امکان سنجی ، یادگیری سازمانی ، راهبرد مدیران ، مدیریت منابع سازمانی ، رویکرد فرایندی ، عامل مقبولیت به توصیف آنها پرداخته شده است.


منابع:

 GHASEMZADEH, FEREIDON & HOSSEIN SAFARI, TRANSITION TO E-GOVERNMENT. MANAGEMENT KNOWLEDGE WINTER 2002. VOL 14. NO,55.

 Cordella, A., 2007. E-government: towards the e-bureaucratic form? Journal of Information technology 22, 265–274.

 Dawes, S.S., 2009. Governance in the digital age: a research and action framework for an uncertain future. Government Information Quarterly 26, 257–264.

 Marianthi H. Terpsiadou, Anastasios A. Economides (2009). The use of information systems in the Greek public financial services: The case of TAXIS. journal of Government Information Quarterly

 Tomasz Janowski, Theresa A. Pardo,Jim Davies(2012) Government Information Networks - Mapping Electronic Governance cases through Public Administration concepts. journal of Government Information Quarterly

 Antonio Cordella, Federico Iannacci (2010) Information systems in the public sector: The e-Government Enactment framework. Journal of Strategic Information Systems

 Ahmad A. Kardan, Ayoob Sadeghiani (2011) Is e-government a way to e-democracy? A longitudinal study of the Iranian situation. Journal of Government Information Quarterly

 Shin-Yuan Hung, Chia-Ming Chang, Shao-Rong Kuo (2012) User acceptance of mobile e-government services: An empirical study. Journal of Government Information Quarterly

 Zissis, D., & Lekkas, D. (2011). Securing e-government and e-voting with an open cloud computing architecture. Government Information Quarterly, 28(2), 239–251

 Niehaves, B. (2011). Iceberg ahead: On electronic government research and societal aging. Government Information Quarterly, 28(3), 310–319.

2     Google +    

فقط اعضا قادر به نظر دادن می باشند


متن نظر
 

نظرات

Avatar

راد زارع

سلام و خداقوت
تشکر از گردآورندگان عزیز و تیم مدیریتی شرکت تکسو بابت مطالب ارزشمند و دقیق

راد زارع
تیم قدرتمند و اصولی نگرش مثبت

  • تاریخ 1396/05/22 10:23 ب.ظ